Rød kepaløk

Rød kepaløk selger vi både fersk i beger og som buntløk med løkgress. Denne har litt mildre smak enn den gule kepaløken.

Fersk løk er ikke tørket i motsetning til løk i strømpe. Du vil oppleve at den ferske løken, som er nyhøstet, er mer saftig og spenstig enn den tørkede løken. Skal du servere rå løk, så er fersk rød kepaløk et utmerket valg.

Løk har høyt fiberinnhold. Kostrådene fra Helsedirektoratet anbefaler at løk inngår i kostholdet. Spiser du løk, så teller dette med i anbefalingen 5 om dagen og kan bidra til å øke fiberinntaket ditt. Løk være en naturlig del av et sunt, balansert og variert kosthold og en aktiv livsstil. Derfor kan du spiseløk hver eneste dag om du vil. En halv løk gir ca. 1,5 gram kostfiber.

Når du kjøper buntløk, så skal du ikke kaste løkgresset. Dette er fullt spiselig og brukes på samme måte som vårløk.

Slik bruker du rød kepaløk

Rød kepaløk smaker aller best fersk, f.eks som rå ringer på en skive med leverpostei. Nå du steker den forsiktig myk så blir den søtere. Det skyldes at løk inneholder litt sukker og et kostfiber som kalles inulin som smaker søt samt at du får en lett karamellisering ved steking.

  • Stek den forsiktig i smør til den blir brunet. Du kan krydre med salt og pepper. Litt chili og honning gjør den enda bedre!
  • Bruk den i all slags supper
  • Finhakk løken og ha den i en dressing av balsamicoeddik, olivenolje, salt og pepper. La dressingen stå litt før du bruker den.
  • Del den i to eller fire og ovnsbak den til den blir mør. Smaker godt sammen med stekt kjøtt. Du kan også langtidssteke den i ovnen sammen med kjøttretter.
  • Finsnitt løken i ringer og server den rå til grill mat eller bruk den på pizzaen.
  • Fersk, rød kepaløk er nydelig i løkpai.
  • Bak løkringer på et bakebrett kledd med bakepapir og olivenolje. Du kan krydre med finhakket timian og litt salt.