Gul kepaløk

Kepaløk (gul løk) er kanskje den mest populære løken på norske matbord. Denne selger vi både fersk i beger og som buntløk med løkgress.

Fersk løk er ikke tørket i motsetning til løk i strømpe. Du vil oppleve at den ferske løken, som er nyhøstet, er mer saftig og spenstig enn den tørkede løken. Skal du servere rå løk, så er fersk løk et utmerket valg.

Løk har høyt fiberinnhold. Kostrådene fra Helsedirektoratet anbefaler at løk inngår i kostholdet. Spiser du løk, så teller dette med i anbefalingen 5 om dagen og kan bidra til å øke fiberinntaket ditt. Løk være en naturlig del av et sunt, balansert og variert kosthold og en aktiv livsstil. Derfor kan du spiseløk hver eneste dag om du vil. En halv løk gir ca. 1,5 gram kostfiber.

Når du kjøper buntløk, så skal du ikke kaste løkgresset. Dette er fullt spiselig og brukes på samme måte som vårløk.

Slik bruker du fersk, gul kepaløk

Prøv den fersk og opplev den flotte smaken. Bruk den i kraft, supper, puré eller spis den rå om du tør! Gul løk smaker søtt nå du steker den forsiktig myk. Det skyldes at løk inneholder litt sukker og et kostfiber som kalles inulin som smaker søt samt at du får en lett karamellisering ved steking.

  • Stek den forsiktig i smør til den blir brunet. Du kan krydre med salt og pepper. En vri med litt chili og honning smaker også godt.
  • Stek den sammen med kjøttdeig.
  • Del den i to eller fire og ovnsbak den til den blir mør. Smaker godt sammen med stekt kjøtt
  • Finsnitt løken i strimler og server den rå til grill mat
  • Lag en deilig løksuppe
  • Lag løkringer med frityrrøre som du serverer til middagen.