Grønnkål

Grønnkål er den kalevarianten vi kjenner best. I gamle dager var den en viktig matvare gjennom en kald høst og vinter da ferske grønnsaker og frukt var mangelvare.

Grønnkål er en svært næringsrik grønnsak, rik på fiber, vitamin A, E og C. Kale er også en kilde til vitamin B6, B-vitaminet folat, kalsium og kalium. Dette er Kongen av kål!

Slik bruker du grønnkål

Grønnkål er blant de mest spennende, allsidige og attraktive grønnsakene du kan tenke deg. Grønnkål tåler varmebehandling godt og beholder både fargen og konsistensen. Med sitt flotte bladverk og fine farger gjør de ethvert måltid komplett!

  • Grønnkål kan du bruke i wok sammen med andre grønnsaker. Fjern den grove stilken og kutt den i fine strimler og stek den sammen med de andre grønnsakene.
  • Sautert grønnkål er kanskje den enkleste retten du kan lage. Velg en god matlagingsolje eller smør. Surr litt hvitløk i oljen først, før du har i strimlet grønnkål. Stek den raskt og krydre med salt og pepper.
  • Grønnkålen kan også kokes eller dampes og er veldig god i supper.
  • Finstrimlet grønnkål kan også brukes salat.
  • Du kan også ha grønnkål i en smoothie for å virkelig booste næringsinnholdet i den.