Rosettkål

Rosettkål er en vakker, velsmakende, næringsrik og allsidig kål. Den lille rosetten er grønn med lilla islett og er en krysning mellom rød grønnkål og rosenkål.


Rosettkål (Kalettes™) er et resultat av 15 år med krysningsforsøk av rosenkål og rød grønnkål hos Tozer Seeds i England.
Rosettkål får frem det beste av smaks- og bruksegenskapene til både rosenkål og grønnkål. Den har mindre bittersmak enn rosenkål og har har et friskt, mildere og nøtteaktig preg.

Jorden langs Mjøsas bredder er næringsrik, og i Totenvika der Vang Gård ligger, er jorden spesielt godt egnet.  Dette sammen med et godt klima er gode forutsetninger for smakfulle og næringsrike produkter. Som eneste i Norge dyrker Vang Gård denne spesielle bladkålen.

Lett å bruke

Rosettkål er lett å bruke og kan wokes, smørdampes, bakes, sauteres, blancheres, grilles eller spises rå.

  • Sautér rosettkålen i 2-3 minutter i en god olje på stekepannen. Dryss over noen pinjekjerner, litt salt og finhakkede urter før servering.
  • Friter buketter av rosettkål og server dem med litt majones til forrett.
  • Rist rosettkål i en ildfast form med litt olivenolje på 250°C i ca. 10 minutter
  • Lag en enkel salat med delte eller snittede rosettkål toppet med en god dressing.

Næringsrik kål

Som all kål, er rosettkål en fin fiberkilde og kalorifattig. Den er rik på vitamin A, E, K og vitamin C samt en kilde til B-vitaminet folat, kalsium og kalium.

Vi anbefales å spise minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. I tillegg anbefales vi å variere hvilke grønnsaker, frukt og bær vi spiser og at vi spiser ulike farger. Spiser du rosettkål, så spiser du mer fargerikt! Den passer perfekt inn i et balansert og sunt kosthold et variert og sunt kosthold.

Oppbevaring

Rosettkål har best holdbarhet på kjøl. Den er pakket i beger for å beholde friskhet og spenst. Rosettkål er tilgjengelig fra september til mars. Rosettkål merkes med Nyt Norge merke.